FAQ's

Vind snel een antwoord!

  1. Welkom
  2. FAQ’s

FAQ’s

FAQ’s

Vind snel een antwoord!

Reizen en prijzen

Welke types reizen biedt Silk Voyage aan?

Silk Voyage is een reisbureau voor particulieren dat avontuurlijke en klassieke reizen, en reizen op maat aanbiedt.

  • Avontuurlijke reizen: 
    – gemakkelijke avontuurreizen: actieve en sportieve activiteiten
    – zware avontuurreizen: fysiek zwaardere activiteiten die zin voor risico en uithoudingsvermogen vragen
    – speciale activiteiten: helikopter-ervaring, paardrijden, kamperen in de bergen enz.
  • Klassieke reizen:
    – sightseeing van historische sites
    – bezoeken aan de voornaamste steden van het land
    – speciale activiteiten: folkloreshow, kook- en schilderworkshops,  wijndegustatie in een wijnmakerij enz.
  • Reizen op maat:
    – combinatie van een avontuurlijke en een klassieke reis
    – op maat gemaakt voor jou op aanvraag.

Elke Silk Voyage-reis op deze website vermeldt een gedetailleerde reisroute en een wandelscore, die de wandelintensiteit aangeeft op een schaal van 1 tot 5.  Zo krijg je een indicatie van de fysieke conditie die voor elke reis vereist is.

Wie organiseert de reizen?

Silk Voyage is een reisbureau voor particulieren dat aantrekkelijke reispakketten in Centraal-Azië samenstelt voor Europese reizigers. De reizen worden gecreëerd samen met professionele lokale reisorganisaties. Silk Voyage werkt samen met geselecteerde lokale reisbureaus zodat we een betrouwbare en kwalitatief hoogstaande service tijdens jouw reis kunnen garanderen. Het lokale reisbureau van de door jou gekozen reis is verantwoordelijk voor de organisatie van de activiteiten en zal jouw lokale aanspreekpunt zijn.

Hoe wordt de prijs van de reis bepaald?

Elk reispakket is uniek en bestaat uit andere activiteiten. Daarom is er geen standaardprijs die voor alle pakketten hetzelfde is.

Elke reis heeft een basisprijs waarin de volgende 3 opties niet inbegrepen zijn:

  1. Internationale vliegtickets
  2. Eenpersoonskamer (kan je kiezen bij het boeken van de reis)
  3. Verzekeringen. Je kan via VAB een verzekering nemen aan een voordeeltarief dat Silk Voyage onderhandeld heeft:

De uiteindelijke totale kostprijs van de reis kan verschillen van de prijs op het ogenblik dat je de reis boekt, afhankelijk van de prijs van de vliegtickets. De totale prijs zal vermeld staan op de laatste (tweede) factuur. Het verschil zal in totaal nooit meer bedragen dan 8% van de totale kostprijs van de reis. Meer informatie over de prijzen kan je vinden in de Bijzondere voorwaarden individuele reizen en Bijzondere voorwaarden groepsreizen.

Een reis boeken

Hoe boek ik een reis online of via telefoon?

Je kan via onze website boeken door een reispakket te selecteren uit ons breed gamma.

Eens je een reispakket hebt gekozen, is boeken heel eenvoudig:

  1. Selecteer het aantal reizigers.
  2. Selecteer de vertrekdatum.
  3. Kies het kamertype (standaard tweepersoonskamer inbegrepen of eenpersoonskamer aan bijkomende kostprijs)
  4. Kies met of zonder vlucht:
    – met vlucht: vul het vluchtinformatieformulier in
    – zonder vlucht: stuur een kopie van je e-ticket naar info@silkvoyage.be
  5. Verzekering kan je optioneel nemen via VAB aan speciale prijzen voor reizigers van Silk Voyage.
  6. Klik op ‘Boeken’.

Je bent nu op de betaalpagina:

  1. Vul jouw persoonsgegevens in.
  2. Bijkomende informatie:
    Vul de persoonsgegevens in van de andere reizigers: voornaam/namen en familienaam zoals op het paspoort en geboortedatum.
  3. Selecteer jouw betalingswijze.
  4. Vink het veld aan dat je akkoord gaat met onze wettelijke  verklaring.
  5. Klik op ‘Verder naar betaling’.
  6. Betaal online zoals aangegeven op het scherm (40% voorschot).

Je zal een bevestigingsmail ontvangen die je zal informeren om de laatste (tweede) betaling uit te voeren, ten laatste 45 dagen voor vertrek.

Je kan ook boeken via de telefoon. Bel ons.

Hoe kan ik mijn boeking wijzigen?

Zorg ervoor dat je zorgvuldig alle boekingsgegevens nakijkt alvorens de boeking definitief te bevestigen. Het kan zijn dat je de boeking niet meer kan wijzigen zonder kosten. Wijzigingskosten kunnen worden aangerekend voor onder meer het wijzigen van namen, data en accomodatie, zoals beschreven in onze algemene voorwaarden.

Als je jouw boeking nog wil wijzigen, neem dan contact op met ons team.

Kan ik voor iemand anders boeken?

Ja. Je zal zijn/haar persoonsgegevens (naam en geboortedatum) moeten invullen in het vak ‘Bijkomende informatie’ op de betaalpagina. Let erop dat zijn/haar voor- en achternaam precies hetzelfde zijn zoals vermeld op het paspoort. Alle documenten, waaronder facturen, vouchers en e-tickets, worden verstuurd naar jouw e-mailadres. Je zal de documenten moeten doorsturen naar de persoon voor wie jij hebt geboekt.

Je kan voor meerdere personen boeken. Je hebt dan de officiële voor- en achternaam en de geboortedatum van alle reizigers nodig.

Betaling

Ik slaag er niet in online te betalen. Wat kan ik doen?

We raden je aan eerst contact op te nemen met jouw bank of met de uitgever van jouw kaart om na te gaan wat je betalingslimiet is. Voor alle andere vragen over de betaling, kan je contact met ons opnemen.

Welke betalingswijzen zijn mogelijk?

Je kan jouw reis betalen met de volgende betalingswijzen:

  • Belfius Direct Net
  • ING Home’Pay
  • KBC/CBC Payment Button
  • Bancontact
  • PayPal

Kan ik in schijven betalen?

Op het moment van de boeking zal je een voorschot moeten betalen van 40% van de totale kostprijs van de reis. De eindbetaling, van de resterende 60%, moet worden uitgevoerd ten laatste 45 dagen voor vertrek.

Let erop dat je de laatste betaling op tijd uitvoert. Zo niet, kan jouw boeking worden geannuleerd en kunnen jou annulatiekosten worden aangerekend zoals vermeld in onze bijzondere voorwaarden.

Annulering en terugbetaling

Ik kan niet reizen en moet mijn boeking annuleren. Wat moet ik doen?

Als je jouw boeking wil annuleren, neem dan contact op met onze klantendienst. We hebben ook een melding van de annulering nodig van de persoon die de boeking gemaakt heeft via het terugbetalingsformulier.

Hoeveel krijg ik terugbetaald?

Het bedrag van de terugbetaling is afhankelijk van de datum waarop we de melding van de annulering hebben ontvangen via het terugbetalingsformulier. Bij elke annulering zal er een minimale annulatiekost van 100 euro worden aangerekend. De gemaakte kosten voor transport tijdens de reis (lokale vlieg- en treintickets) en de annulatiekosten voor het internationale vliegticket (als dat via Silk Voyage werd besteld) zullen van de terugbetaling worden afgetrokken.

Afhankelijk van de vertrekdatum, zijn dit de terugbetalingspercentages:

  • Bij annulering 90 dagen voor vertrek, zal 100% van de totale kostprijs van de reis worden terugbetaald.
  • Bij annulering tot 45 dagen voor vertrek, zal 70% van de totale kostprijs van de reis worden terugbetaald.
  • Bij annulering tussen 31 en 44 dagen voor vertrek, zal 30% van de totale kostprijs van de reis worden terugbetaald.
  • Bij annulering minder dan 30 dagen voor vertrek, kan de reis niet meer worden terugbetaald.
  • Als je niet tijdig op het lokale vertrekpunt van de reis geraakt of je komt te laat aan, dan kan de reis niet meer worden terugbetaald.

Afhankelijk van de reden van de annulatie, kan je de annulatiekosten mogelijk terugvorderen via jouw verzekering. Claims moet je rechtstreeks richten tot jouw verzekeringsmaatschappij.

Meer informatie over annulering en terugbetaling vindt u in onze Algemene voorwaarden, Bijzondere voorwaarden voor groepsreizen en Bijzondere voorwaarden voor individuele reizen.

Documenten

Welke documenten ontvang ik nadat ik mijn reis heb geboekt?

Meteen na boeking zal je per e-mail een betalingsbevestiging ontvangen. Kijk de informatie op de bevestiging goed na om zeker te zijn dat je alles correct hebt doorgegeven (namen van reizigers, geboortedata, afreisdatum). Als er een fout in de gegevens staat, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.

Wanneer de eindbetaling (tweede) (60% uit 100%) is gedaan, zal je 7 à 10 werkdagen voor jouw vertrekdatum de volgende documenten ontvangen:

  • gedetailleerde informatie over de reis en de accomodatie
  • jouw lokale transportbewijzen: trein- en vliegtickets
  • jouw internationaal vliegticket (als je jouw vlucht via Silk Voyage hebt geboekt)

In het uitzonderlijke geval dat we moeten wachten op reisdocumentatie van onze leveranciers, kan het zijn dat je de informatieve documenten later ontvangt. Dit zal dan ten laatste 72 uur voor vertrek zijn.

Bij hoge uitzondering kan het zijn dat de gedetailleerde informatie over de reis en accomodatie pas aan jou kan worden bezorgd door onze partnerorganisatie(s) wanneer je op je bestemming aankomt.

Wat zijn de visumvereisten voor Oezbekistan?

Burgers van de Europese Unie hebben geen visum nodig voor een verblijf van maximum 30 dagen. Je hebt enkel een internationaal reispaspoort nodig voor Oezbekistan dat nog minstens 6 maanden geldig is na de laatste dag van jouw reis.

Hoe kan ik mijn paspoortgegevens doorgeven?

Op de betaalpagina van de boeking.

We respecteren jouw privacy volgens regelgeving van de EU (GDPR) zoals toegelicht in onze disclaimer en privacybeleid.

Verzekering

Biedt Silk Voyage verzekeringen aan?

Nee, Silk Voyage biedt geen verzekeringen aan. Je kan optioneel wel een verzekering nemen via VAB aan speciale tarieven voor reizigers van Silk Voyage:

Vluchten

Waar vind ik mijn vluchtgegevens?

Je ontvangt jouw vluchtgegevens per e-mail samen met de gedetailleerde informatie over je reis en accomodatie 7 à 10 dagen voor je vertrek. Als je jouw vliegticket niet hebt ontvangen 7 dagen voor vertrek, neem dan contact op met onze klantendienst.

Wat moet ik doen bij staking en/of annulering van mijn vlucht?

In de meeste gevallen zullen we op de hoogte worden gebracht van een staking of annulering en dan laten wij jou weten hoe we kunnen helpen. Soms worden we helaas niet op de hoogte gebracht of zal jij voor ons op de hoogte gesteld worden.

In ieder geval moet de luchtvaartmaatschappij jou verderhelpen bij vertraging of annulering. Als jouw vlucht geannuleerd wordt en je krijgt niet de nodige hulp van de luchtvaartmaatschappij, neem dan contact op met onze klantendienst.

Moet ik voor vertrek online inchecken?

We raden je aan om online in te checken op de website van de luchtvaartmaatschappij in kwestie, als dat mogelijk is. Je zal dan zelf je boardingpas kunnen afprinten of, als je de mobiele app van de luchtvaartmatschappij op je GSM hebt geïnstalleerd, kan je de pas ook gewoon downloaden.

De incheckprocedure zal vermeld staan in jouw reisdocumenten, die we naar jouw zullen e-mailen.

Als je reist met meer dan één luchtvaartmaatschappij, of een vlucht hebt die wordt uitgevoerd via een lokale luchtvaartmaatschappij (beter bekend als codeshare), kan het zijn dat je op de website van elk van de luchtvaartmaatschappijen moet inchecken of dat je moet inchecken op de luchthaven.

Kan ik de vlucht die ik heb geboekt via Silk Voyage nog wijzigen?

Dat hangt af van beschikbaarheid en kunnen we dus niet garanderen. Het kan ook extra kosten met zich meebrengen. In het slechtste geval betaal je de prijs van een volledig nieuw ticket om de boeking te wijzigen, ook als het gaat om het veranderen van een naam, datum of luchtvaartmaatschappij. Als je jouw vlucht wil veranderen, neem dan contact op met ons.

Jouw online account bij Silk Voyage

Hoe kan ik mijn paswoord wijzigen?

Ga naar jouw account om jouw paswoord te wijzigen. In het luik ‘Accountgegevens’ kan je jouw paswoord veranderen.

Ik ben mijn paswoord vergeten. Wat moet ik doen?

Geen paniek! Het enige wat je moet doen is klikken op de link  ‘Paswoord vergeten’ op de Accountpagina van Silk Voyage en het e-mailadres invullen dat gelinkt is aan jouw account.

Je zal dan snel een e-mail ontvangen om je paswoord te wijzigen.

Hoe kan ik het e-mailadres in mijn account wijzigen?

Als je al bij ons geboekt hebt, neem dan contact met ons op, zodat we jouw nieuwe e-mailadres kunnen linken aan jouw boeking. Alle documenten zullen dan naar het juiste adres worden verstuurd.

Hoe kan ik mijn persoonsgegevens wijzigen?

Je kan jouw gegevens om het even wanneer veranderen. Ga naar jouw naam rechts bovenaan de pagina en klik op ‘Mijn profiel wijzigen’. Daar kan je wijzigingen bewaren door op ‘Update profiel’ te klikken.

Aanpassingen aan de persoonsgegevens zullen geen invloed hebben op de boekingen die je al gemaakt hebt. Als je al een boeking hebt gemaakt, neem dan contact met ons op.

Waar in mijn account kan ik mijn boeking terugvinden?

Je kan al jouw boekingen terugvinden in het luik ‘Boekingen’ van jouw account.

Claims en klachten

Hoe kan ik een klacht neerleggen over een probleem met mijn bagage?

Als je bagage zoek is bij aankomst, zal je een formulier moeten invullen bij de bagagebalie in de luchthaven. Je zal het innamebewijs van je bagage (sticker) nodig hebben en een document dat ‘Property Irregularity Report (PIR)’ heet, moeten invullen. Daarna zal je een referentienummer van je claim ontvangen. Schrijf dat zeker op zodat je zo goed mogelijk kan opvolgen wat er met jouw bagage gebeurt.

Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan je vermiste bagage ook aangeven op hun website binnen 48 uur na aankomst.

Als je verzorgingsproducten of kleding dient aan te kopen omdat je bagage vermist is, dan heb je tot 21 dagen nadat je bagage verdween om terugbetaling daarvan te vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Hou zeker alle betaalbewijzen bij.

Als jouw bagage niet wordt teruggevonden binnen 21 dagen, zal ze als verloren worden beschouwd en kan je een compensatieklacht indienen bij de luchtvaartmaatschappij voor een maximum bedrag zoals bepaald in de conventie van Montreal.

Ik ben niet tevreden over mijn vakantie. Hoe kan ik een klacht neerleggen?

We streven ernaar om een uitstekende service aan te bieden aan al onze reizigers. Als we er niet in geslaagd zijn volledig aan jouw verwachtingen tegemoet te komen, aarzel dan niet om contact op te nemen via het feedbackformulier. We hebben een geschreven klacht nodig.

Om jouw klacht zo goed mogelijk te kunnen opvolgen, vragen we je om ons foto’s, video’s, facturen of ander feitelijk materiaal te bezorgen om jouw feedback te staven en het te mailen naar info@silkvoyage.be.

Als je graag met ons zou spreken, kan je contact opnemen met onze klantendienst.

Kan ik een klacht neerleggen bij Silk Voyage voor een vluchtvertraging of -annulering?

Veranderingen van vluchttijden, vertragingen of annuleringen zijn onvermijdelijk in de luchtvaart en kunnen helaas beslist worden buiten de wil van Silk Voyage om. Je zal daarom rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij een klacht moeten neerleggen.

Voor alle vluchten die vertrekken van luchthavens in de EU en voor vluchten die worden uitgevoerd door Europese luchtvaartmaatschappijen van een luchthaven buiten de EU naar een luchthaven in de EU, kan je een compensatie aanvragen rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij volgens de Europese Verordening 261/2004 voor Vluchtcompensatie.

Als u ondersteunende documentatie of materiaal van Silk Voyage nodig heeft om uw klacht te ondersteunen, neem dan contact met ons op en wij zullen proberen u te helpen.

Meer informatie over claims en klachten, kan je terug vinden in onze Algemene voorwaarden, Bijzondere voorwaarden groepsreizen en Bijzondere voorwaarden individuele reizen.

Paswoord vergeten?